Flash'ı benimsemeye başladığım dönemler olan benim lise dönemlerimde hep kendi kendime neden flash'ın 3boyut desteği yok derdim veya o sıralar firma sahibi olan Macromedia'nın neden böyle işlere el atmadığını merak ederdim ve birgün el atmaları umuduyla beklerdim.

Yaklaşık bir ay kadar önce Firefox4'ü kurdum. Ana sayfasında Web'o'Wonder dünyasını keşfetmemi söyleyen bir link bulunmaktaydı ki uzunca bir süre gerek duymamıştım keşfetmeye :) Bir gün aklıma esti ve açtım. Karşıma çıkan güzellikler beni resmen büyülemişti zira artık web ortamı sadece metinsel görsel içeriklerin sunulduğu interaktif bir ortam olmaktan çıkmaya, hatta daha ötesine gitmeye başladı. Bu gelişmeyi sağlayan HTML5'di ancak temelinde ise yeni bir kütüphane mevcut: "WebGL"
Peki WebGL'de bu kadar abartılacak ne var derseniz, hemen anlatalım. WebGL Khronos'un çıkardığı ve geliştirdiği OpenGL'in web için piyasaya sürülmüş halidir. Peki OpenGL nedir? O ise başlı başına incelenmesi gereken bir konu ancak kısaca OpenGL her platforda desteği bulunan açık kaynak kodlu bir grafik kütüphanesidir.



( Örnek WebGL uygulamalarını resimlere tıklayarak veya Khronos deposuna gidip inceleyerek ne demek istediğimi daha iyi anlayacağınızı düşünüyorum. )
Tam da Flash performans açısından sıkıntılar çekerken yaşanan bu gelişme bir anda dikkatleri çekti ve eleştiriler artırmaya başladı; Flash ne durumdaydı? Şahsi görüşüm olarak söylemem gerekirse bu gelişmeler daha pek çok kişi için bilindik değil, bilinen şey ise Flash'ın yıllardır süregelen varlığı. Ben daha ortaokul yıllarımdayken vardı Flash uygulamaları. Hal böyleyken Adobe'un bu potansiyeli yok sayacağını ve pes edeceğini düşünmek de oldukça mantıksızdı bu tartışma için. Halihazırdaki 3D kütüphanelerinden olan Away3D, Papervision3D vb. kütüphanelerin ya kendi kodlarını yeniden düzenlemesi gerekirdi ya da Adobe'un kullanıcı dostu bir gelişmeyle geri dönmesi ki her ikisi birden oldu. Hem Adobe Labs'da " Molehill " adlı teknolojisini geliştirirken buna uyumlu sürümü olan Flash Player'ın 11'i geliştirdi hem de 3D kütüphaneleri uygun yeni sürümlerini piyasaya sürdüler.
Peki bu Molehill adlı teknoloji nedir derseniz; Adobe'un kendi uygulamalarındaki performans zayıflığını gidermek için çıkardığı teknolojidir diyebiliriz. Adobe'un sitesinde yapılan açıklamaya göre Flash Platformuna sahip uygulamalar için hızlandırıcı bir teknolojiymiş.Örnek açıklama olarak da şunu; normal bir Adobe Flash Player 10.1, Z boyutunun derinliğindeki binlerce üçgeni yaklaşık olarak 30Hz'de hesaplayabilirken yeni geliştirilmiş bu teknolojiyle yüzbinlerce üçgeni HD çözünürlükte tam ekran modda ve 60Hz. civarında hesaplayabileceğini söylüyorlar. Bu da beraberinde daha karışık ve zor ortamların yaratılabileceğini de göstermiş oluyor teknik olarak. Peki bu gerçekte nasıl? Tek kelimeyle " muhteşem " en azından şimdilik, ki daha da geliştiği zaman görün siz bu teknolojiyi. :)
Bir önceki yazımda ise Away3D'nin bu teknoloji ışığında geliştirmiş olduğu en son kütüphane olan Away3D Alpha 4.0 "Broomstick"den bahsettim. Bir sonraki yazımda ise umarım ki bu kütüphaneleri kullanıp yapacağım çalışmaları paylaşacağım :)
Örnek uygulamaları görmek için aşağıdaki resimlere tıklayınız. Denemeden geçmeyin zira araba çok kaliteli bir örnek olmuş. Araba uygulamasının "High" versiyonunu çalıştırarak aşağıdaki örnek resimleri elde ettim. Tebrikler tüm bu gelişmeleri yaratanlar :)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder