Sayfalar

1 Eylül 2010 Çarşamba

ogre3d'nin kurulumu

Ogre3D’ye Giriş sayfasından sonra sıra Ogre3D’yi bilgisayarımıza kurmaya ve derlenebilir projeler oluşturmaya geldi.

Öncelikle Ogre3D‘nin sitesine giderek, download kısmına geliyoruz. Buradan önceden derlenmiş olan SDK ( Software Development Kit ) paketlerini indirebileceğiniz gibi ham haldeki derlenmemiş kodları da SVN’den çekebilirsiniz. Ogre3D ekibinin hazırladığı demo örnekleri indirip neler yapılabileceğini de görebilirsiniz. Aynı zamanda Ogre3D’nin diğer programlar ile entegre etmenizi sağlayacak olan gerekli exporter’ları ve plug-in’leri de indirebilirsiniz. Cthugha kod adlı halihazırdaki güncel versiyon olan 1.7.1 şu anda indirilebilir konumda ancak ben projelerimde1.6.1 ( OgreSDKSetup1.6.1_CBMingW.exe ) sürümünü kullandığım için tavsiyem onu indirmeniz yönünde olacaktır eğer ki projelerimi takip etmek isterseniz :) Dikkat etmeniz gereken bir diğer nokta da indireceğiniz paketin MinGW uyumlu bir SDK paketi olmasıdır. Çünkü uygulamalarımızı yazacağımız ortam Code::Blocks’tur.

1.6.1 SDK paketimizi indirdikten sonra bildiğiniz kurulum ekranı gelecek karşınıza ve sadece ilerle demeniz yeterli olacaktır herhangi bir değişiklik yapmadan.

Kurulacağı dizini belirledikten sonra sıra geldi ilk projenize :) Code::Blocks’umuzu açtık ve yeni bir proje oluştur dedik.

Daha sonra ilk projemizin adına ve hangi dizine yerleşeceğine karar verip devam ettikten sonra önemli bir kısım karşımıza çıktı. Burada bizden iki tane seçenek arasından bir seçim yapmamızı isteyen bir ekran geldi.

Seçeneklerde, Ogre’nin kaynak koduna sahip bir klasör ya da SDK paketinden kurulmuş bir kod olup olmadığını soruyor. Bizde SDK paketinden kurduğumuz için alttaki seçenek ile devam ediyoruz.

Şimdi sıra geldi Ogre3D’nin dizininin belirlenmesine. $(OGRE_HOME) yazılı bir satır göreceksiniz. Bu satır yerinde Ogre’yi kurduğunuz dizinin adresini yazsanız da olur. Burada kurduğunuz paketin yerini belirleyip ilerle derseniz sihirbazın işlemi tamanlanmış olacaktır.

Bu arada bir dip not gireyim, bu değişkenin anlamı zaten o dizin demek ama bu değişkenin nerede tanımlı olduğunu görmek isterseniz eğer

” Bilgisayarım-> Sağ Tık-> Özellikler-> Gelişmiş-> Ortam Değişkenleri “ butonuna tıklayınız. Çıkan diyalog ekranında Kullanıcı Adı için kullanıcı değişkenleri “ kısmında “Değişken” ve “Değer" başlıklarının arasında OGRE_HOME değişkenini ve sizin kurduğunuz adresi görebilirsiniz. İsterseniz değişkenin ismini veya adresi değiştirebilir ve hatta kendinize özel değişkenler tanımlayabilirsiniz ama çok da karıştırmanızı tavsiye etmem zira sistem için olan değişkenler de alt tarafta listeli konumda :) Bu bilgiyi benimle paylaşan sınıf arkadaşım Selçuk’a da teşekkür etmek isterim :)

Bu dip nottan sonra sihirbazımıza dönelim. İşlemleri tamamladık ve bitir dedikten sonra sihirbaz otomatik olarak en basit örneği oluşturup Code::Blocks’un editör kısmına yerleştirecektir. Şimdi size bu kodu derlemekten başka yapacak birşey kalmıyor. F9 kısa yolu ile kodumuzu derliyoruz ancak o da ne? karşımıza bir ihtimal sizin de karşılaşacağınız bir hata çıktı ( Örnek Resim 05 ) zaten hatasız bir kod olur mu? :)

“d3dx9d_30.dll” bulunamadı… Ne yapıp ne edip bir yerlerden bu DLL dosyasını bulup “C->Windows->System32″ dizininin içine yerleştirmeniz yeterli olacaktır. işte bu ufak hatadan sonra herşey tamamdır. Code::Blocks’a yeniden derle ve çalıştır komutunu verdikten sonra karşımıza “Rendering Subsystem” kısmının içinde yer aldığı Ogre’nin hangi grafik kütüphanesini kullanacağının seçildiği ekran gelecektir. Bu ekranı oyunlara başlamadan önce yapılan ayarlamalar olarak görebilirsiniz. Anti-Aliasing derecesi ve Gama derecesi, Çözünürlük ve Tam Ekran gibi ayarlamaları yapabilmektesiniz grafik kütüphanesinin verdiği destek çerçevesinde. Herhangi birini seçtikten sonra OK diyerek devam ediniz ve aşağıdak ekran çıktısını ( Örnek Resim 06 ) görerek rahat bir nefes alınız. Çünkü artık ilk projenizi üretmiş bulunmaktasınız. Hadi hayırlı olsun :)

Kendinizi hazırlayınız çünkü bu vakitten sonrası hem eğlenceli hem de bi o kadar da zahmetli bir süreç ama emeklerinizin dönüştüğü şeyleri görünce bu işten daha da zevk almaya başladığınızı göreceksiniz :)

NOT:

Code::Blocks’da 1.7.1 sürümünün SDK paketi hakkında dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta söz konusu.Kurulum paketini indirdikten sonra bir dizine çıkartınız. Çıkarılan pakette bulunan “include” dizinin içinde var olan “OIS” ve “OGRE” klasörlerinin her birinin içindeki dosyaları kopyalayıp “include” dizininin içine yapıştırınız. Yani bir geri dizine yapıştırmış oldunuz. Aynı zamanda ana dizindeki “boost_1_42″ klasörünün içindeki dizinleri de aynı şekilde “include” dizininin içinde yapıştırınız.

Bu işlemleri yapmamızın nedeni Code::Blocks‘dan kaynaklanıyor. Şöyle ki; yeni bir proje oluşturduğunuz zaman kurulum sihirbazı sizden Ogre dizinini istemekte. Haliyle siz de projenizin dizinini veriyorsunuz sihirbaza, ancak bu noktada sihirbaz bize uyarı veriyor. Verdiğimiz dizinin doğru bir dizin olduğunu ancak Ogre’nin kodlarını barındırmadığını söylüyor. İlginç bir durum ama anladığım kadar ile sihirbazın baktığı “include” dizininin içinde olması gereken belli başlı dosyaları bulamayınca bu problemi size veriyor. Bu Code::Blocks sihirbazının yeni versiyon Ogre sürümü ile uyumsuz olmasıyla alakalı bir durum. Emin değilim ama Ogre AppWizard 1.7.1 kullanmadığınız taktirde direk SDK paketi derlenirken Code::Blocks bu hatayı veriyor.

Bu arada tüm ogre sürümlerini SourceForge’den indirebilir ve gelişimlerini bu adresten (http://sourceforge.net/projects/ogre/files/) takip edebilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder